Tonick Tonick
6490
BLOG

Państwo bezprawia

Tonick Tonick Polityka Obserwuj notkę 191

 

Państwo bezprawia


 


 


 


 

Właśnie przed chwilą Sąd Najwyższy odrzucił odwołania prokuratorów w stanie spoczynku Barskiego i Święczkowskiego na temat ogłoszenia przez byłego marszałka sejmu wygaśnięcia ich mandatów poselskich.

Orzeczenie to jest jasnym określeniem przez SN Polski jako kraju bezprawia.

Nie będę się tu wdawał w polemiki prawne z sędziami SN, do czego nie mam ani chęci ani wystarczającej wiedzy prawnej. Nie będę stawał po tej stronie co prokuratorzy Barski i Święczkowski, ani przeciw nim.

Chcę jedynie zauważyć co następuje.

W państwie powinno obowiązywać jednolite prawo.

Wg niego powinni postępować: rada prokuratorów, prokuratorzy w stanie spoczynku, Marszałek sejmu, PKW – Państwowa Komisja Wyborcza (ustalając listy do głosowania) oraz SN.

W tym przypadku jednak tak nie było.

PKW zarejestrowała listy z osobami zdaniem SN nie mającymi prawa sprawować mandatu posła.

Wprowadziła w ten sposób co najmniej kilkanaście jeśli nie kilkadziesiąt tysięcy osób w sprawie tego na kogo wolno im głosować.

Nawet zakładając że i tak przedstawiciele PIS z ramienia której startowali obaj posłowie uzyskają zamiast nich mandaty poselskie, można przyjąć że nie koniecznie będą to osoby które miały by do tego prawo gdyby prokuratorów zgodnie z wykładnią prawa przyjętą przez SN na listach dostarczanych wyborcom przez PKW, wcale nie było.

Nie jest wykluczone że głosy oddane przez wyborców na prokuratorów trafiły by na inne nazwiska, niż po prostu na kolejne z listy.

Skrajnie mogło by to spowodować że nie tylko PKW powinna nie dopuścić do startu obu prokuratorów, ale osoby obecnie nie znajdujące się na listach posłów zajęły by miejsce obecnych posłów, znajdując się z głosami przejętymi przez prokuratorów, wyżej niż obecni posłowie.

Tak więc Marszałek sejmu, PKW, oraz SN zafundowali nam państwo bezprawia, gdzie wyniki wyborów mogą być interpretowane wg widzimisię urzędników państwa.

Gdzieś w necie spotkałem taki wierszyk


 

Pod pozorem obrony

morale zawodu

rządzą nami potomkowie

adwokatów wschodu.


 

Myślę że trzeba by to rozwinąć.

Nie chodzi jedynie o adwokatów.

Nasze państwo pod względem prawa psieje.

Na wyniki rozpraw czeka się całe lata. Orzeczenia z elementarnymi zasadami sprawiedliwości w wielu przypadkach nie mają nic wspólnego.

Dlaczego niby miały by mieć?

Jeśli w tym kraju prokuratorzy, posłowie, PKW, marszałek sejmu i SN nie mogą ustalić jednolitej wykładni prawnej prawa wg którego wybieramy posłów, którzy nomen omen prawo w tym kraju mają stanowić.

A może zwyczajnie prawo posiada luki dzięki którym można segregować ludzi w zależności od posiadanej władzy?


 

Tagi: Państwo Bezprawia, Sąd Najwyższy, Państwowa Komisja Wyborcza, Marszałek sejmu, Barski, Święczkowski, posłowie, salon24, lubczasopisma,

 Konstytucja RP

 

Art. 103.

  1. Mandatu posła nie można łączyć z funkcją Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka i ich zastępców, członka Rady Polityki Pieniężnej, członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ambasadora oraz z zatrudnieniem w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej lub z zatrudnieniem w administracji rządowej. Zakaz ten nie dotyczy członków Rady Ministrów i sekretarzy stanu w administracji rządowej.

     

  2. Sędzia, prokurator, urzędnik służby cywilnej, żołnierz pozostający w czynnej służbie wojskowej, funkcjonariusz policji oraz funkcjonariusz służb ochrony państwa nie mogą sprawować mandatu poselskiego.

     

  3. Inne przypadki zakazu łączenia mandatu poselskiego z funkcjami publicznymi oraz zakazu jego sprawowania może określić ustawa.

 

 

tymczasem

2. Nie ma prawa wybierania osoba:

1) pozbawiona praw publicznych prawomocnym

orzeczeniem sądu;

2) pozbawiona praw wyborczych prawomocnym

orzeczeniem Trybunału Stanu;

3) ubezwłasnowolniona prawomocnym orzeczeniem

sądu.

Art. 11. 

˜ 1. Prawo wybieralności (bierne prawo4)

 

wyborcze) ma:

1) w wyborach do Sejmu — obywatel polski mający

prawo wybierania w tych wyborach, ktory najpoźniej

w dniu wyborow kończy 21 lat;

2) w wyborach do Senatu — obywatel polski mający

prawo wybierania w tych wyborach, ktory najpoźniej

w dniu wyborow kończy 30 lat;

3) w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej — obywatel

polski, ktory najpoźniej w dniu wyborow

kończy 35 lat i korzysta z pełni praw wyborczych

do Sejmu;

4) w wyborach do Parlamentu Europejskiego

w Rzeczypospolitej Polskiej — osoba mająca prawo

wybierania w tych wyborach, ktora najpoźniej

w dniu głosowania kończy 21 lat, i od co najmniej

5 lat stale zamieszkuje w Rzeczypospolitej Polskiej

lub na terytorium innego państwa członkowskiego

Unii Europejskiej;

5) w wyborach do organow stanowiących jednostek

samorządu terytorialnego — osoba mająca prawo

wybierania tych organow;

6) w wyborach wojta — obywatel polski mający prawo

wybierania w tych wyborach, ktory najpoźniej

w dniu głosowania kończy 25 lat, z tym że kandydat

nie musi stale zamieszkiwać na obszarze gminy,

w ktorej kandyduje.

2. Nie ma prawa wybieralności w wyborach osoba:

1) skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia

wolności za przestępstwo umyślne ścigane

z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo

skarbowe;

2) wobec ktorej wydano prawomocne orzeczenie sądu

stwierdzające utratę prawa wybieralności,

o ktorym mowa w art. 21a ust. 2 ustawy z dnia

18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji

o dokumentach organow bezpieczeństwa państwa

z lat 1944—1990 oraz treści tych dokumentow

(Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, z poźn. zm.

Rozdział 9

Wygaśnięcie mandatu posłai uzupełnienie składu SejmuArt. 247. 

˜ 1. Wygaśnięcie mandatu posła następuje

 

w przypadku:

1) śmierci posła;

2) utraty prawa wybieralności lub nieposiadania go

w dniu wyborow;

3) pozbawienia mandatu prawomocnym orzeczeniem

Trybunału Stanu;

4) zrzeczenia się mandatu;

5) zajmowania w dniu wyborowstanowiska lub funkcji,

ktorych stosownie do przepisow Konstytucji

Rzeczypospolitej Polskiej albo ustaw nie można łączyć

z mandatem posła, z zastrzeżeniem przepisu

3;

6) powołania w toku kadencji na stanowisko lub powierzenia

funkcji, ktorych stosownie do przepisow

Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albo ustaw

nie można łączyć ze sprawowaniem mandatu posła;

 

To trzeba wiedzieć aby rozumieć o czym się tutaj pisze.

Powyższe artykuły pochodzą z ustawy Kodeks wyborczy Uchwalonej w styczniu 20011 roku

Artykuł zostanie opublikowany w lubczasopiśmie " Polityka Praktyczna"

Tonick
O mnie Tonick

Kliknij Quo vadis Ziemio? Jak studiować W hołdzie Powstaniu - Notka ukryta przez redakcję salon24 pływam jedynie pod prąd

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka